معرفی رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی - مقطع کارشناسی
آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بوده و تا کنون توجه شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و پرورش در توضیح و تشریخ ارزشهای جدید حاکم برجامعه اسلامی و آماده کردن کودکان برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت خاص برخوردار است و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات رواشناسان و کارشناسان علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان از دوره های پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان مورد استفاده قرار گیرند. بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
طول دوره تحصیل
متوسط
طول دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی
5 سال است (حداقل 4 سال و حداکثر 6 سال میباشد) و نظام آموزشی آن مطابق
آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی کلیه دروس در 8 ترم برنامه ریزی شده
است و طول هر ترم 17 هفته در هر نیمسال تحصیلی است زمان هر درس از نوع
نظری 17 ساعت، عملی 24 ساعت و کارورزی 51 ساعت است.
تعداد واحدها
تعداد
کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان
142 واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی
تقسیم میشود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (42
واحددروس نظری و 8 واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر:
- دروس عمومی 23 واحد
- دروس اصلی: پایه علوم ( اصلی ) 61 واحد
- دروس تخصصی : (دروس کاربردی) 50 واحد
- دروس اختیاری 8 واحد
جمع واحد 142
نقش و توانایی یا کارایی
1- مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه ، مهدکودک، کودکستان و آمادگی)
2- کارشناس تهیه مواد و وسائل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی
3- آموزگار مدارس ابتدائی
4- مدیریت مدارس ابتدائی
5- مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم
6- تدریس در مدارس کودکان استثنائی ( در صورت گذراندن دروس اختصاصی و پایه و اصلی)
7- کارشناس و مربی آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاه
8- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
9- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
10- کارشناس وزارت آموزش و پرورش (دفتر آموزش ضمن خدمت، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی و مانند آن)
ضرورت و توانایی
در
بسیاری از فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما، پدر و مادر مسئولیت و نقش بسیار
مهمی در تربیت کودکان خوددار میباشند, شکی نیست که دامان مادر و خانواده
میتوانند بهترین مربی و محیط تربیتی برای کودک محسوب شوند، ولی این امر به
سبب پیچیدگی های زندگی صنعتی و تقسیم وظایف میتوانند به نحو احسن تحقق
یابد. کافی نمودن آگاهیهای والدین و شناخت نیازهای فرزاندنشان، اشتغال
مادران کارمند و کارگر خارج از خانه به علت ضعف بنیه مالی و اقتصادی
خانواده از اهم مسائل مورد نظرند، از طرف دیگر نیاز کودک به جامعه و توجه
به حقوق کودک و نیاز جامعه به کودکان آینده ساز خود حائز اهمیت بسیار است.
مسئله نیاز اجتماعی بدین صورت مطرح میشود کودک نمیتواند تنها به مادر و
خانواده خود متعلق باشد بلکه به کل اجتماع که درآن پرورش می یابد تعلق دارد
و الزاماً مجموعه به تاثیر پذیری از شرایط و امکانات و سازمان دهی محیط
اجتماعی میباشد. بنابراین همزمان با تربیت خانواده، لازم است مراکز آموزش و
پرورش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش اساسی و حیانی خود
را ایفاء نمایند.
آموزش و پرورش پیش دبستانی در کشور ما مسئله ای جدید بود و تا کنون توجه
شایانی بدان معطوف نگردیده است. در روند جامعه انقلابی ما، نقش آموزش و
پرورش در توضیح وتشریح ارزشهای حاکم بر جامعه اسلامی و آماده کردن کودکان
برای ایفای نقش خود بر مبنای روابط اسلامی و انقلابی از اهمیت برخوردار است
و این مسئله از دیدگاه اسلامی و نیز در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج حاصل از تحقیقات روانشناسان و کارشناسان
علوم تربیتی نمایانگر آن است که امکانات مراکز تربیت کودکان در دروه های
پیش دبستانی نباید تنها برای محافظت کودکان و تامین نیازهای اولیه آنان
مورد استفاده قرار گیرند.
بلکه تدوین برنامه های آموزشی در چنین دورانی بسیار ضرورت دارد و نقش این
دوران در تحکیم پایه و اساس تربیتی و آموزشهای بعدی از اهمیت بسیاری
برخوردار است. از طرف دیگر نیازهای فردی کودکان از نقطه نظر حسی و حرکتی،
عقلی واجتماع جامعه را به پرورش مربیان متعهد و دلسوز، آگاه و علاقمند نشان
میدهد.
پرواضح است که کار چنین مربیانی بدون آراستگیهای معنوی و مسئولیتهای و
تعهدات دینی و عقیدتی نمیتواند چندان مثمر ثمر واقع گردد. از طرفی نیاز به
تربیت نیروی انسانی در این رشته که در حال حاضر بر عهده سازمان بهزیستی
کشور و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است مورد تأیید مقامات مسئول
میباشد. به این ترتیب که کلیه مهدکودکهای زیر پوشش سازمان بهریستی و وزارت
آموزش و پرورش برای حسن اداره امور مهدکودکها خود نیاز مبرمی به فارغ
التحصیلان رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی دارند.
خیر | کد درس | نام درس | (اختیاری) | نوع | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ترم 1 | ||||||||
1 | 105 | تربیت بدنی -1 | خیر | عمومی | ||||
2 | 250 | فارسی عمومی | خیر | عمومی | ||||
3 | 251 | زبان خارجه عمومی | خیر | عمومی | ||||
4 | 21421012 | روانشناسی عمومی | خیر | اصلی | ||||
5 | 21421023 | جامعه شناسی عمومی | خیر | اصلی | ||||
6 | 21421045 | تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران | خیر | اصلی | ||||
7 | 21423041 | کلیات فلسفه | خیر | اصلی | ||||
8 | 21431016 | آشنائی با کتابخانه و اصول کتابداری | خیر | اصلی | ||||
ترم 2 | ||||||||
9 | 101 | معارف اسلامی -1 | خیر | عمومی | ||||
10 | 110 | تربیت بدنی -2 | خیر | عمومی | پیش نیاز | |||
11 | 21421034 | مقدمات تکنولوژی آموزشی | خیر | اصلی | ||||
12 | 21421056 | فلسفه آموزش و پرورش | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
13 | 21421114 | روانشناسی تربیتی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
14 | 21421147 | جامعه شناسی آموزش و پرورش | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
15 | 21423052 | کلیات اقتصاد | خیر | اصلی | ||||
ترم 3 | ||||||||
16 | 106 | معارف اسلامی -2 | خیر | عمومی | پیش نیاز | |||
17 | 21406019 | روانشناسی رشد -1 کودکی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
18 | 21421067 | اصول و مبانی آموزش و پرورش | خیر | اصلی | ||||
19 | 21421090 | آموزشوپرورشابتدائیوراهنماییومتوسطه | خیر | اصلی | ||||
20 | 21421103 | روشها و فنون تدریس | خیر | اصلی | ||||
21 | 21421181 | روشهای آماری در علوم تربیتی | خیر | اصلی | ||||
22 | 21421250 | مقدمات برنامه ریزی آموزشی-درسی | خیر | اصلی | ||||
23 | 21421261 | اقتصاد آموزش و پرورش | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
ترم 4 | ||||||||
24 | 252 | اخلاق وتربیت اسلامی | خیر | عمومی | ||||
25 | 21421089 | آموزش و پرورش تطبیقی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
26 | 21421125 | روانشناسی رشد -2 نوجوانی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
27 | 21421192 | سنجش و اندازه گیری درعلوم تربیتی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
28 | 21421205 | مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
29 | 21421227 | آموزش و پرورش کودکان استثنایی | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
30 | 21421238 | مقدمات مشاوره و راهنمایی | خیر | اصلی | ||||
ترم 5 | ||||||||
31 | 113 | متون اسلامی- منتخب ایات قران و نهج البلاغه | خیر | عمومی | ||||
32 | 21422015 | آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
33 | 21422060 | روانشناسی بازی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
34 | 21422106 | آشنایی با مفاهیم و روش تدریس ریاضیات | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
35 | 21422140 | تهیه و کاربرد وسایل و مواد آموزشی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
36 | 21422208 | حرکت ورزشی و سرودهای خاص کودکان | خیر | تخصصی | ||||
37 | 21422297 | متون تخصصی پیش دبستانی و دبستانی | خیر | تخصصی | ||||
38 | 21422311 | روش تدریس علوم تجربی و اجتماعی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
39 | 21422355 | کار عملی -2 | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
ترم 6 | ||||||||
40 | 112 | انقلاب اسلامی و ریشه ها | خیر | عمومی | ||||
41 | 21422026 | بهداشت و تغذیه مادر و کودک | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
42 | 21422093 | مدیریت مراکز پیش دبستانی و دبستانی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
43 | 21422162 | زبان آموزی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
44 | 21422264 | روانشناسی آموزش خواندن | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
45 | 21422300 | آشنایی با فعالیتهای تربیتی- اجتماعی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
46 | 21422333 | تربیت بدنی- ورزش و بازیهای دبستانی | خیر | تخصصی | ||||
47 | 21422366 | کار عملی -3 | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
ترم 7 | ||||||||
48 | 111 | تاریخ اسلام | خیر | عمومی | ||||
49 | 259 | جمعیت و تنظیم خانواده | خیر | عمومی | ||||
50 | 21413127 | تفاوتهای فردی کودکان | خیر | اصلی | پیش نیاز | |||
51 | 21422048 | اصول بهداشت و کمکهای اولیه | خیر | تخصصی | ||||
52 | 21422128 | آموزش هنر | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
53 | 21422184 | قصه گویی و نمایش خلاق | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
54 | 21422195 | کار و آشنایی باطبیعت و زندگی اجتماعی | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
55 | 21422231 | مشاوره کودک | خیر | تخصصی | پیش نیاز | |||
56 | 21422286 | ادبیات کودکان | خیر | تخصصی |