با کودک بدخلق چگونه رفتار کنیم؟

بدخلقی و پرخاشگری کودک به خصوص در میان جمع، از بزرگترین مشکلات والدین در برخورد با او است.

 

محمود بیات روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار حوزه جوانان و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرد: گاهی والدین به علت پرخاشگری فرزند خود در جمع آشنایان و اطرافیان عصبانی شده و اقوام مثل به آنها کرده که یک شیوه غلط بوده زیرا به کودک به صورت غیر مستقیم می‌آموزد که با پرخاشگری می‌توانی به اهداف خود دسترسی پیدا کنی.

 

وی در ادامه افزود: کنترل و مهار خشم خود در مقابل بد خلقی کودک اولین گام بوده و در قدم بعدی باید با بی توجهی خود، او را قانع سازید که تا وقتی به آرامی خواسته‌اش را بازگو نکرده، نمی‌تواند به اهداف و خواسته خود برسد.

 

بیات تاکید کرد: معمولا کودکان هنگامی که چیزی را بخواهد ولی به آن دسترسی پیدا نکرده، زمانی که از کاری خسته شده باشد، در مواقعی که یادگیری یا انجام بازی برای او دشوار باشد و نتواند نتیجه مورد دلخواه خود را از آن دریافت کند، اقدام به پرخاشگری و بدخلقی می‌کند.

 

این روانشناس عمومی در پایان خاطر نشان کرد: با آرام سازی کودک توسط والدین و آموختن اینکه با صبر و حوصله می‌تواند نتیجه مطلوب تری را از انجام آن کارها بازی گرفتند، کمک بزرگی در کاهش پرخاشگری و بدخلقی کودک خواهد شد.